menu
De sneeuwklokjes 

Spel en zang met een grote of kleine groep jonge kinderen

D. Udo de Haes, illustraties T. Boon.

De sneeuwklokjes

Wat klinkt daar uit de sneeuw zo fijn?
Zie lenteklokjes, klokjes klein,
Die kling’len in de zonneschijn:
Bloempjes komt aan alle kant,
Kinders geeft elkaar de hand,
Lente, lente komt weer in ’t land,
Lente, lente komt weer in ’t land!

klik hier voor de printbare bladmuziek...

’De Sneeuwklokjes’ als spelletje

Voorgaand liedje kan aldus zeer eenvoudig worden gespeeld:

De kleinste kleuters (van 3 en 4 jaar) zijn de ’sneeuwklokjes’ en verstoppen zich in het midden van de kamer onder een wit laken.
Men zegt met de andere kinderen samen:

”Witte, witte wintergrond,
Ik zie geen bloempje in het rond!

Bloempjes, bloempjes,
bloempjes klein,
Waar zouden toch
die bloempjes zijn?”

De ’sneeuwklokjes’ onder het laken doen zich zachtjes horen:
Kling…kling…kling…”

Nu zingt men het liedje:

”Wat klinkt daar uit de sneeuw zo fijn…?”
De kleintjes komen met hun gezichtjes tevoorschijn en men zingt verder:

Zie lenteklokjes, klokjes klein
De ’sneeuwklokjes’ laten hun hoofdjes bengelen en men zingt
”…Die kling’len in de zonneschijn…”

Nu zingen de ’sneeuwklokjes:

Bloempjes komt aan alle kant…”
De ’bloempjes’, d.w.z. de iets grotere kinderen, die om het witte laken heen plat op de grond zitten, komen langzaam overeind.
De sneeuwklokjes vervolgen:
”Kinders geeft elkaar de hand…”

De grootste kleuters, die ergens in de kamer zitten, komen ’naar buiten’, vormen een kring om alle bloemen heen en zingen dansend hand aan hand:

”Lente, lente komt weer in ’t land!
Lente, lente komt weer in ’t land!”

Bij dit laatste zingen allen mee, en de ’bloemen’, die door de ’sneeuwklokjes’ uit de grond zijn geroepen, kunnen desnoods ook mee dansen, hetzij in de kring van de kinderen of in een eigen kleinere kring om de sneeuwklokjes heen. Alleen de sneeuwklokjes blijven onder het zingen met hun hoofdjes bengelen en dansen niet mee.

Na afloop kunnen de rollen geheel of gedeeltelijk verwisseld worden en dan kan het spelletje opnieuw beginnen.

Om het geheel te leiden is het natuurlijk noodzakelijk dat een volwassene meedoet. Hij kan zich beurtelings bij een van de drie groepen voegen en tot op zekere hoogte meespelen. Het geven van aanwijzingen is dan vrijwel overbodig; de kinderen volgen eenvoudig zijn voorbeeld, nadat hij het spelletje eerst als een soort verhaaltje heeft verteld en het liedje enkele malen samen met de kinderen heeft gezongen.

De ritmische afwisseling tussen het ’tot inkeer komen’ en het ’naar buiten jubelen van vreugde’ vormt een soort ademingsproces in het zielenleven van het kind, dat gezondmakend werkt op zijn ontwikkeling.

Bij het spelen bedenke men dat het niet het zoeken naar vervolmaking, maar de ritmische herhaling van het spelletje is, die de vreugde en de gezondmakende werking brengt.

Wanneer men het spelletje wil begeleiden kan men gebruikmaken van een blokfluit, een klokkenspel, een lier of een harp.

De melodie van het liedje beweegt zich in de pentatonische schaal (g-a-b-d-e), die vanwege haar nog enigszins zwevende karakter zich in het bijzonder eigent voor kleuters.

Tips over de muziek (Tineke)

  • In eerste instantie lijkt de maatwisseling naar 6/4 ’n beetje vreemd (dansgedeelte: ’Lente, Lente…’). Het is goed om dit even door te krijgen: Een houvast is de beat: die verandert niet, die gaat gewoon door : dit kun je merken door vanaf het begin van het lied met je hand mee te bewegen, of zachtjes te klappen. Je zult merken dat dit gedeelte juist erg leuk is om in de kring op te dansen.
  • Als de melodie echt te hoog is voor je stem: op de plek van ’Lente, lente komt weer in ’t land’, kun je in plaats van de hoge E een lage E zingen (De rest van de melodie blijft hetzelfde).

Zoek naar ideeën
 
Muziek maken

 « 12 » 

Met drie adventsliederen

Advent | muziek maken

Zingen en spelen in de kring

Bron 'Leven met het jaar', Christiane Kutik, Ineke Verschuren e.a.

Spelletjes | muziek maken | Carnaval

Tafelspreuk

Muziek maken | Sint Jan | zomer | spreuken en versjes

Een feestelijke kringdans voor het carnavalsfeest

Carnaval | muziek maken | spelletjes

Een oud kringspel voor het Sint Jansfeest

Sint Jan | spelletjes | muziek maken | zomer

Een winterliedje

Christian Morgenstern en Peter M. Riehm

Winter | spreuken en versjes | muziek maken

Dansen in de kring

vanaf 6 à 7 jaar

Carnaval | spelletjes | muziek maken

Een pentatonisch liedje, en kleurplaat

Muziek maken | winter | knutselen

Een leuk, licht dansliedje uit Turkije

Uit: 'Ik ben een zeemanskind', Beatrijs Gradenwitz en Petra Rosenberg

Muziek maken

Een toneelstukje met veel zang

door Tip Schröder

Lente | muziek maken | toneelspelen

Bron: 'Schipper mag ik overvaren', Juul van der Stok

Hemelvaart | muziek maken | lente

Een kringdans voor de herfst

Herfst | spelletjes | muziek maken

Een handgebaren-zangspelletje met kleurplaat

Versje: H. IJzerman, muziek T. Boon

Lente | spelletjes | muziek maken | spreuken en versjes

Een oud driekoningenspelletje

Emma Wouters

Kersttijd | spelletjes | muziek maken

Vertelling, zang, toneel en meer

Lente | toneelspelen | muziek maken | verhalen vertellen

Een lentespelletje voor jonge kinderen

Annelies Rhebergen

Muziek maken | spelletjes | lente

Spreuken, liedjes en verhalen voor het slapen gaan

Spreuken en versjes | verhalen vertellen | muziek maken

Stralend stijgt de zon omhoog

Lente | muziek maken | knutselen

Een pentatonisch liedje

Tekst en illustraties H. IJzerman, muziek T. Boon

Zomer | herfst | muziek maken

Met akkoorden en tips voor de gitarist

Michaël | muziek maken

Spel voor de kleuters, met zang

Uit: 'Door het rozenpoortje', Maries Theissen-Pouderoyen

Toneelspelen | muziek maken | Michaël

Tweestemmige zang, en tips voor de uitvoering

Bron: 'Over de stroom', Madeleine Ingen Housz

Sint Maarten | muziek maken

Muziek maken | spelletjes

Een dans voor het Sint Jansfeest en de zomer

Muziek maken | spelletjes | Sint Jan | zomer

 « 12 »