menu
Witte zwanen, zwarte zwanen 

Een oud zangspelletje

Witte zwanen, zwarte zwanen,
Wie wil er mee naar Engel-land varen?
Engelland is gesloten,
De sleutel is gebroken,
Is er dan geen smid in’t land,
Die de sleutel maken kan?
Lang dore, lang dore,
Wie achter is komt vore.

Of:
Laat doorgaan, laat doorgaan,
Wie achter is moet voorgaan.

klik hier voor de afdrukbare bladmuziek van dit lied...

Twee kinderen vormen een poortje. Ze spreken van te voren zachtjes met elkaar af wie de gouden appel, en wie de zilveren peer is. Dan lopen de anderen in een lange rij zingend door het poortje. Bij het laatste woord wordt een kind in het poortje gevangen. Fluisterend wordt aan het gevangen kind gevraagd te kiezen tussen een ’gouden appel’ en een ’zilveren peer’. De keus bepaalt achter welke ’zuil’ van de poort het kind moet gaan staan.

Het lied wordt herhaald tot alle kinderen zijn gevangen en in twee rijen achter de poortzuilen staan. Het spel zou kunnen eindigen op de volgende wijze: de kinderen nemen in de ontstane rijen elkaar bij de hand, vormen een kring, en maken zingend een rondedans.

Een andere manier van beëindigen van het spel zou kunnen zijn: van iedere rij houden de voorste kinderen elkaars handen stevig vast, en zo wordt door de twee groepen om het hardst getrokken, tot een van de twee groepen over het midden is.

Verklaring van de beelden uit het spel: zwanen zijn een beeld van wezenskrachten die zich diep in onze ziel bewegen, maar ook kunnen opstijgen tot hoog in de hemel, tot in het geestelijke. Je zwaan kan wit (rein) zijn, maar ook zwart, aardedonker.

De weg naar Engel-land, de andere wereld, is voor ons mensen nu gesloten. De smid (vgl. Ilmarinen in de Kalevala) moet hier, in dit land, in dit leven, een sleutel maken – in ons ik met onze wilskracht.

Je kan dan het Engelland in en uitgaan, zolang je niet sterft (gevangen wordt). Sterf je, dan word je gewogen, je moet kiezen tussen goud en zilver, zon en maan, dag en nacht, licht en duister, nieuwe of oude wijsheid.

Bron: ’Pasen, Hemelvaart, Pinksteren’, de Zonnejaargroep.

Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, De Zonnejaargroep

Zoek naar ideeën
 
Paastijd

Voor kinderen vanaf 7 jaar

Hermien IJzerman

Palmpasenweek | verhalen vertellen | Paastijd

Voor een lekker warm eitje, of (opgevuld) een knuffelkipje

Sophie van der Berg

Paastijd | handwerken

Met dit patroon en jouw kleur maak je een echt paashaasje.

Sarah Dijkstra

Paastijd

Piep-piep daar ben ik

Breien met 4 pennen

Anne de Vries

Paastijd

Om mee te spelen of voor de paastafel

Sarah Dijkstra

Paastijd | lente

Met een Keltische harteknoop

Regien Hoogenbosch

Handwerken | Kersttijd | Paastijd | jaarfeesten algemeen

Om te hangen in een bloeiende tak

Regien Hoogenbosch

Lente | Paastijd | handwerken

Een sprookje van Maya Muntz

Paastijd | verhalen vertellen

Tractatie voor school of op de paastafel

Uit 'Kom je ook op mijn feestje?'

Paastijd | koken en bakken

en je krijgt er lekkere warme handjes van.

Renée van der Velden-Stroo

Paastijd

Beweegspelletje voor de paastijd

Diny Kiers

Paastijd | knutselen | spelletjes

Versje voor de Paas- lentetijd

Rita Veenman

Paastijd | spreuken en versjes | lente

Brei een vierkant lapje en je hebt bijna een kip.

Anne de Vries

Paastijd | lente | handwerken

Een paasverhaal voor de allerkleinsten

Hetty Hijmans

Verhalen vertellen | spelletjes | Paastijd

Creëer je eigen wereld in een schoenendoos

Lente | Paastijd | knutselen

Stop je eitjes in je zelfgemaakte mandje

Julia Meijer

Paastijd

Een sprookje van de gebroeders Grimm

Verhalen vertellen | Palmpasenweek | winter | Paastijd

Met ui, koffie, bloemetjes en blaadjes

Renée van der Velden-Stroo

Paastijd

Lentetraktatie van gepofte rijst, chocolade, en marsepein

Paastijd | koken en bakken | lente

'Wie krijgt het gouden ei?'

Rita Veenman

Lente | Paastijd | verhalen vertellen