menu
Wij trekken vrolijk door het land 

Spelen met de ritmes van een Sint Maartenlied

Werken met ritmes is een vast onderdeel binnen het Vrije School onderwijs. Het werkt o.m. vormend en helend op het levenslichaam.

In deze aflevering gaan we horen welke ritmes verborgen zijn in het lied 'Wij trekken vrolijk door het land'.

En als we zelf deze ritmes te pakken hebben, gaan we er met de kinderen mee spelen, waardoor gelijk het aanleren van dit lied ondersteund wordt.

Voor de wat jongere kinderen beperken we ons tot de ritmes in de melodie; voor de grotere kinderen is het een uitdaging om ook mee te spelen met ritme-instrumenten.

Hier eerst het gehele lied:

Wij trekken vrolijk door het land

Wij trekken vrolijk door het land
Met onze lichtjes in de hand
Michaël gaf ons kracht en moed
Sint Maarten maakt ons vroom en goed
Al is het buiten kil en koud
Ons lichtje is van stralend goud.

Tekst: Lena Struik

De bladmuziek van dit lied is onderaan de aflevering


De ritmes

Ritmes in de zangpartij

Luister naar de ritme-bouwstenen binnen dit lied.

De 3 verschillende ritmes binnen de zangpartij worden hier, met herhaling, afzonderlijk afgespeeld:

Ritme 1
Wij trekken vrolijk door het land
Met onze lichtjes in de hand (weergave 2x)
Ritme 2
Michael gaf ons kracht en moed
Sint Maarten maakt ons vroom en goed (2x)
Ritme 3
Al is het buiten kil en koud
Ons lichtje is van stralend goud. (3x)

Zoals je wellicht hoort: ritme 3 bestaat eigenlijk uit twee verschillende ritme-bouwstenen; let op de overgang tussen de twee.

Notenschrift ritme-bouwstenen

Klik hier voor het notenschrift van de ritme-bouwstenen.pdf

En nu al deze ritmes zonder herhalingen - samenvallend met de doorlopende tekst van het gehele lied:

Met de kinderen
  • We reciteren de tekst in de juiste ritmes, denk hierbij ook aan een levendige intonatie.
  • We klappen de ritmes erbij.
  • We spelen met de ritmes door voor- en naklappen en het ritmisch reciteren van de tekst hierbij.
  • Een ritmespelletje: een van de ritme-bouwstenen wordt voorgeklapt, en de kinderen klappen het na, met of zonder de betreffende tekst erbij.
  • Uiteindelijk kan het reciteren overgaan tot het zingen van de melodie (bovenste afspeelapparaatje).
  • Wanneer het lied gezongen wordt stopt het handgeklap, later kunnen de kinderen bij het zingen klappen op de eerste tel van de maten:

Tips:

  • Bij het voor- en naklappen loopt het ritme zonder onderbreking door.
  • Het klappen klinkt beter, en gaat soepel, als het gedaan wordt met de aaneengesloten vingers van de ene hand op de palm van de andere hand.


Ritmes op instrumenten (voor oudere kinderen)

Ritme 1 voor de agogo en de trommel (zie bladmuziek )

Ritme 2 voor de agogo en de trommel

Agogo en trommel binnen het gehele lied

* Zie het notenschrift ritme-bouwstenen (eerder in de aflevering)

Tip:

  • Let op dat tijdens het samenspel de percussionist (vooral de trommelaar) nog steeds de stemmen en de andere instrumenten hoort. Als hij/zij ze goed kan horen is er een mooie geluids-balans tussen zang en spel. Het vraagt tijdens het spelen een luisterende houding dus.
Klankstaven

En hier is een klankstaven-begeleiding te beluisteren, voor wie ook deze wil toevoegen aan het lied. De notatie hiervan vind je op de bladmuziek van het complete lied, hieronder. Deze partij zou eventueel verdeeld kunnen worden over verschillende kinderen, ieder kind speelt dan dus een stukje van deze partij.

Bladmuziek van het gehele lied

Wij trekken vrolijk door het land.pdf

Je kunt natuurlijk alles naar eigen situatie en mogelijkheden aanpassen.

Veel plezier en succes!
Tineke.

Zoek naar ideeën
 
Sint Maarten

Uit: 'Kerstversieringen', Thomas Berger

Advent | Kersttijd | Sint Maarten | knutselen

Met een recept voor een heerlijke pompoenschotel

Renée van der Velden-Stroo

Koken en bakken | knutselen | Sint Maarten

Tweestemmige zang, en tips voor de uitvoering

Bron: 'Over de stroom', Madeleine Ingen Housz

Sint Maarten | muziek maken

Sint Maarten | knutselen

Een werkje voor peuters en kleuters

Sint Maarten | knutselen